Podcasts zijn nuttige SEO-middelen, dus het is belangrijk om ze te helpen rangschikken. Krijg zichtbaarheid in de zoekresultaten met deze tips.

Podcasts worden steeds meer geaccepteerd als onderdeel van een uitgebreide SEO-strategie sinds Google in 2019 aankondigde podcasts in de zoekresultaten te laten verschijnen en ze afspeelbaar te maken.

Die verandering verhoogde de zichtbaarheid van podcasts in zoekresultaten aanzienlijk, omdat potentiële luisteraars podcasting-inhoud kunnen ontdekken wanneer ze zoeken met het woord 'podcast'. 


Podcasts om nieuwe ideeën te ontdekken


Vanaf april 2022 hosten iTunes en Spotify meer dan 4 miljoen podcasts elk.

Podcasting is meer dan een manier om de tijd thuis of in de auto door te brengen. Mensen wenden zich steeds meer tot podcasts om meer te weten te komen over een onderwerp.

Volgens onderzoek van het Reuters Institute for the Study of Journalism en de Universiteit van Oxford, was de kans groter dat meer dan 50% van de Britse podcastluisteraars van 25 jaar en ouder naar podcasts luisterde om iets te leren.

Dat komt overeen met de bevindingen van Edison Research van podcast-luisteraars in de Verenigde Staten, die het leren van nieuwe dingen als een van de belangrijkste redenen noemde om naar podcasts te luisteren.

Hoewel entertainment nog steeds een reden is om te luisteren, maakt de trend om nieuwe dingen te leren, zowel over actuele gebeurtenissen als over altijd groene onderwerpen, podcasting een waardevol kanaal voor het delen van expertise, net zoals het schrijven van artikelen en het publiceren van video's.

Podcasts kunnen over elk onderwerp zijn

Je kunt podcasts vinden over vrijwel elk onderwerp, omdat consumenten van inhoud informatie zoeken waar ze zich ook bevinden, dat wil zeggen in verschillende mediatypen.

Hier zijn een paar voorbeelden:

Podcasts over onroerend goed in Florida




Podcasts voor woningverbetering



Persoonlijk letsel Podcasts



Hoewel er misschien niet voor elke niche een groot publiek is, is het geen slecht idee om daar met een podcast te zijn wanneer een potentiële klant zoekt.

En zoals eerder kort vermeld, heeft podcasting voordelen met betrekking tot netwerken met anderen en het creëren van mogelijkheden om bewustzijn op te bouwen.


Een podcast optimaliseren voor zoeken

Podcastbeschrijving

Een podcastbeschrijving is een samenvatting van waar de podcastserie over gaat. De podcastbeschrijving is wat een potentiële luisteraar leest wanneer ze rondkijken op Spotify.

Maak de beschrijving relevant door de serie te beschrijven met de woorden die een luisteraar zou kunnen gebruiken.

Vat elke podcast samen

Maak altijd een samenvatting die beschrijft waar de podcast over gaat. Dit betekent het schrijven van de onderwerpen, de belangrijkste behandelde punten, wie de gast is en enkele details van essentiële onderdelen waarnaar iemand zou kunnen zoeken.

Als een gast bijvoorbeeld een anekdote deelt die interessant kan zijn, schrijf dan een paar zinnen over die anekdote zodat iemand die mogelijk geïnteresseerd is in die informatie deze kan vinden.

De meest populaire sites voor podcasts

Volgens een studie van Edison Research uit 2022 luisteren podcast-publiek naar hun favoriete programma's via meerdere platforms.

Het volgende geeft de percentages weer van mensen die "ja" hebben geantwoord op elke service. Dat betekent dat de percentages niet optellen tot 100%, omdat luisteraars meerdere services gebruiken.

In een peiling werd respondenten gevraagd om te kiezen uit een lijst met diensten die ze gebruikten om te luisteren.

De top vijf plaatsen om naar podcasts te luisteren zijn:

1. YouTube – 55%

2. Spotify - 49%

3. Apple-podcasts - 38%

4. Amazon-muziek - 27%

5. iHeartRadio – 27%

De zesde tot de tiende meest populaire plaatsen om naar podcasts te luisteren:

• Facebook – 27%

• Pandora – 25%

• Instagram – 24%

• Google Podcasts – 22%

• Hoorbaar – 19%

De top 11 tot 20 podcast-luisterdiensten en -sites zijn:

• De eigen website van de podcast – 18%

• SoundCloud – 17%

• NPR Eén – 10%

• De eigen mobiele app van de podcast – 10%

• Nietmachine – 7%

• TuneIn – 7%

• Wondery-app - 7%

• Zakafgietsels – 6%

• Castbox – 4%

• Lichtgevend – 4%

Optimaliseren voor YouTube

YouTube is misschien wel de populairste manier waarop het publiek naar podcasts luistert (op de voet gevolgd door Spotify).

Dat betekent dat het belangrijk is om een ​​versie van de podcast naar YouTube te uploaden.

Zorg ervoor dat u een beschrijvende titel en beschrijving toevoegt, inclusief het gebruik van belangrijke zinnen die luisteraars helpen de podcast te vinden.

Optimaliseren voor Spotify

Spotify is het op één na populairste platform voor het luisteren naar podcasts, dus het is belangrijk om te begrijpen hoe je een podcast kunt optimaliseren, zodat de meeste mensen deze kunnen vinden en ernaar kunnen luisteren.

Spotify heeft een handig artikel gepubliceerd over het optimaliseren van een podcast die het bekijken waard is.

Hier zijn enkele van de afhaalrestaurants:

Spotify Podcast Show Pagina

Elke podcast heeft een showpagina. De showpagina is een podcast-homepage (of een landingspagina) waar een podcaster vertelt waar de serie over gaat.

Een showpagina bestaat uit vijf elementen:

1. Titel.

2. Logo-illustraties.

3. Beschrijving.

4. Volg-knop.

5. Afleveringslijst.

Podcast-kunstwerk

Het artwork voor de Spotify-showpagina wordt aanbevolen met een hoge resolutie (3000 x 3000 pixels). Spotify biedt een artworkgenerator op hun Anchor-website (registratie vereist).

Het kunstwerk moet eruit springen. Het is handig om complementaire kleuren te gebruiken, vooral kleuren die opvallen en de aandacht op zich vestigen.

Heldere kleuren kunnen hiervoor nuttig zijn, maar kleurkeuzes met een hoog contrast werken ook goed.

SEO Uw Spotify Podcast Beschrijving

Spotify raadt aan om trefwoorden in de podcastbeschrijving te gebruiken die het algemene onderwerp en subonderwerp trefwoordzinnen bevatten die een potentiële luisteraar zou kunnen gebruiken om de podcast te vinden.

Optimaliseer beschrijvingen van podcastafleveringen

Spotify raadt aan om de eerste 20 woorden te gebruiken om de luisteraar te verleiden door trefwoorden te gebruiken die aangeven waar het onderwerp over gaat.

Verspil geen tijd aan het herhalen van wat er in de titel staat of verspil geen ruimte om de luisteraar te verwelkomen bij een andere aflevering. Wees direct ter zake bij het beschrijven van het specifieke afleveringsonderwerp en doe het snel.

Maak een podcast-trailer

Spotify moedigt podcasters aan om een ​​trailer voor hun podcasts te maken en deze op te delen in seizoenen. Maak voor elk nieuw seizoen een nieuwe trailer.

Hier is een video met tips voor het maken van een podcast-trailer:

Onderwerpen voor podcasts

Of je nu al een podcast hebt of er een wilt beginnen, het is van cruciaal belang om de beste werkwijzen te begrijpen voor het optimaliseren van podcastafleveringen voor zoeken.

Podcast-afleveringen zijn inhoud - dat is alles.

Het soort onderwerp voor podcastafleveringen kan worden onderverdeeld in ten minste twee soorten:

Evergreen topics – onderwerpen die jaar na jaar relevant blijven.

Trending topics – onderwerpen die momenteel een hot topic zijn.

Interviews – het interviewen van beroemde mensen helpt om een ​​publiek aan te trekken. Dit is meer dan alleen ego-aas.

Het altijd groene onderwerp is gemaakt voor de lange termijn om tevreden consumenten te plezieren die misschien nieuw zijn in het onderwerp en de basis willen leren.

Trending topics zijn geweldig omdat ze inspelen op wat het publiek op dat moment bezighoudt en meteen een boost krijgen, vooral in Google Discover.

Wees creatief met podcastonderwerpen

Zoals vermeld aan het begin van dit artikel, luisteren mensen naar podcasts om nieuwe dingen te leren en om vele andere redenen.

Het is gemakkelijk om gefrustreerd te raken over het maken van onderwerpen voor een podcast, vooral voor een bedrijf dat zich misschien niet leent voor podcasting.

Hoe maak je bijvoorbeeld letselschaderecht een podcasting-onderwerp dat publiek trekt? Hoe kan een podcast over sanitair?

Een genre van podcasting is storytelling. Mensen luisteren graag naar verhalen, naar verhalen.

Dus een manier om erover na te denken, is door alle verhalen te overwegen die verband houden met de handel of het bedrijf.

Uiteindelijk kan het doel voor sommige podcasting-onderwerpen, vooral bedrijfsgerelateerde onderwerpen, zo simpel zijn als het communiceren van eigenschappen zoals eerlijkheid, oprechtheid en een passie om goed werk te leveren.

Onderzoek Trending Onderwerpen

Wat mensen nu interessant en bezorgd maakt, is een geweldige manier om een ​​publiek op te bouwen en een beroep te doen op de algoritmen van Google die trending topics rangschikken.

Het maken van inhoud rond een actueel evenement is een geweldige manier om naar de top te stijgen via het versheidsalgoritme van Google en om gezien te worden in Google Discover.

Een trending topic hoeft geen "nieuws" te zijn in de zin van dramatische gebeurtenissen.

Een trending topic kan de release van een nieuw product zijn, in welk geval het een goed idee kan zijn om het te gebruiken.

Twitter

Een manier om actuele trending-onderwerpen te identificeren, is door de trending-onderwerpen van Twitter te onderzoeken, die zijn geordend op Trending, Nieuws, Sport, Entertainment en Covid-19.

Trending zoekopdrachten van Google

Een andere benadering is om de webpagina Trending Searches van Google te bezoeken, die laat zien waar mensen vandaag naar zoeken.

Google trends

Zodra het onderwerp is geïdentificeerd, is de volgende stap het observeren van Google Trends.

Een geweldige manier om interessante inzichten te ontgrendelen, is door de vervolgkeuzelijst 'categorieën' van Google Trends te gebruiken om trends te vinden die specifiek zijn voor uw onderwerpgebied.



Google Nieuws voor trending onderwerpen

Een andere manier om te onderzoeken is om te zien wat er trending is in Google Nieuws.

Breaking News is een krachtige motor om je podcast aan te koppelen.

Mensen willen graag meer weten over belangrijke gebeurtenissen, dus het is van vitaal belang om snel te handelen bij het maken van podcasts die verband houden met actuele gebeurtenissen.

Een succesvolle podcast kan niet altijd week na week vertrouwen op actuele gebeurtenissen voor onderwerpen.

Als actuele gebeurtenissen niet relevant zijn voor een onderwerp, dan is de volgende vorm van inhoud om naar te kijken het altijd groene onderwerp.

Gebruik een feedlezer

Het is gemakkelijker om op de hoogte te blijven van trending topics als u een feedreader gebruikt om bronnen met het laatste nieuws te ordenen.

Telkens wanneer u een artikel ziet dat over het juiste onderwerp gaat, zoekt u de categorie waarin het artikel zich bevindt en zoekt u vervolgens naar een RSS-feed om het te volgen.

Opmerking: zorg er indien van toepassing voor dat u vanuit uw podcastoverzicht naar het artikel linkt, omdat dit nuttig is voor gebruikers.

Sommige feedreaders kunnen een pagina volgen met alleen een URL.

Een onderwerp volgen in Google Nieuws is eenvoudig.

Zoek gewoon naar het onderwerp en aan de rechterkant van de zoekresultaten staan ​​links om een ​​specifieker onderwerp te volgen.



Altijdgroene inhoud

Onderwerpen die jaar na jaar nuttig zijn, worden evergreen genoemd.

Typische groenblijvende onderwerpen hebben de neiging om vragen te beantwoorden over hoe, hoe, hoe kan ik, waarom, waar kan ik, enzovoort.

Het identificeren van groenblijvende inhoudsonderwerpen kan vrij eenvoudig zijn.

Wikipedia

Wikipedia is een goede bron van onderwerpen voor groenblijvende inhoud.

Een lijst met onderwerpen die in Wikipedia worden behandeld, kan vervolgens worden gebruikt om op YouTube te zoeken om te zien welke invalshoeken anderen gebruiken.

Namen van boekhoofdstukken

Een andere van de beste bronnen van ideeën voor groenblijvende inhoudsonderwerpen is om op Amazon.com te zoeken om te zien welke onderwerpen in boeken zijn gepubliceerd.

Dit is een techniek die ik al meer dan 15 jaar gebruik en deel op zoekconferenties voor tekstinhoud, maar het zou ook net zo goed moeten werken voor podcasting.

Besteed aandacht aan de hoofdstuktitels, want die kunnen een goudmijn aan onderwerpen zijn om over te podcasten.

Vastgezette discussies in forums

En natuurlijk kunnen forums over een bepaald onderwerp nuttig zijn.

Op veel fora worden steeds weer dezelfde vragen gesteld.

Dus om te voorkomen dat de forums worden overspoeld met leden die herhaaldelijk hetzelfde bespreken, plaatsen ze groenblijvende vragen bovenaan elke forumcategorie.

Die vastgezette discussies zijn meestal de belangrijkste groenblijvende onderwerpen waarin mensen geïnteresseerd zijn.

Veel Gestelde Vragen

Een andere manier om groenblijvende podcast-onderwerpen te ontdekken, is door op Google en Bing te zoeken naar uw onderwerpzoekwoordgroep plus de woorden 'veelgestelde vragen'.

Een andere variatie kan zijn: Hoe (onderwerpzin) veelgestelde vragen. Blader daarna door de wat, waar, wie en wanneer-vragen voor nog meer variaties.

Nieuw bij (onderwerp)

Mensen die nieuw zijn in een onderwerp zijn vaak op zoek naar groenblijvende onderwerpen.

Natuurlijk is zoeken op de manier waarop iemand die niet veel weet over de niche, een uitstekende manier om groenblijvende onderwerpen te vinden.

Zoek met woorden en woordgroepen zoals:

• Nieuw in.

• Basis.

• Beginner.

• Tips voor beginners.

• Trainen voor.

• Hoe te beginnen.

Zoekopdrachten segmenteren op TLD

Een manier om echt in te graven en geweldige groenblijvende onderwerpen te ontdekken, is door het bovengenoemde onderzoek te doen door uw zoekopdrachten te segmenteren naar specifieke topniveaudomeinen (TLD).

Dit kan resulteren in verschillende maar interessante benaderingen van het onderwerp.

Voorbeelden van gesegmenteerde zoekopdrachten:

• Zoekterm site:.edu

• Zoekterm site:.gov

• Zoekterm site:.gov

Vergeet YouTube niet

YouTube is ook een zoekmachine. Het kan een uitstekende plek zijn om groenblijvende onderwerpen te identificeren.

Interessante groenblijvende onderwerpen versus trefwoordeninventaris

Zet alles wat je ontdekt in een uitgebreide lijst met onderwerpen op een spreadsheet als dat voor jou werkt.

Sommigen willen misschien naar Google Trends gaan en de lijst verfijnen op basis van de meest populaire trefwoordzinnen of onderwerpen.

Focussen op zoekwoorden met de hoogste zoekvoorraad is een traditionele manier om te beslissen over welke groenblijvende onderwerpen je wilt podcasten.

Maar ik zou een andere manier willen voorstellen: focus op wat interessant is.

Door met interessante onderwerpen te gaan in plaats van trefwoordinventarisatie, kan de podcast interessanter worden, omdat het luisteraars op een ontdekkingsreis zal leiden.

Luisteren naar onderwerpen waar je niet aan had gedacht is een heerlijke ervaring; gaandeweg kunnen de luisteraars fans worden die de podcast enthousiast doorverwijzen naar vrienden.

Interview populaire en belangrijke mensen

Het interviewen van interessante mensen is een geweldige manier om de inhoud van de podcast zelfgenererend te houden.

Maar nog belangrijker is een handige manier om publiek aan te trekken.

Zelfs als de podcast gaat over het verbeteren van het huis, een discussie met een beroemdheid over hoe hun favoriete decor, vloeren, armaturen of wat dan ook echt interessant kan zijn.

In overeenstemming met het thema van huisverbetering, kan men mensen interviewen die shows over het onderwerp hebben of professionals die vaatwassers installeren om tips te krijgen over wat de beste vaatwasser is om te krijgen.

Mensen met kennis interviewen is een geweldige manier om nuttige en interessante inhoud te creëren en neemt de druk weg van de gastheer om week na week te moeten praten en praten en praten.

Transcribeer de podcasts

Transcriberen betekent dat de gesproken woorden van de podcast worden omgezet in tekst.

Dit is belangrijk omdat het de podcast helpt een publiek van dove mensen te vinden, dus dit is een toegankelijkheidsoverweging.

Het transcriberen van de audio zal de zoekmachine ook iets geven om te rangschikken.

Er zijn talloze apps en services om deze taak uit te voeren.

Microsoft 365-gebruikers kunnen uploaden met Word om audio naar tekst te transcriberen door de audio rechtstreeks in Word af te spelen.

Microsoft 365 kan ook vijf uur audio per maand transcriberen via upload. Meer informatie hier.

Google Docs heeft een vergelijkbare functie.

Betaalde oplossingen zoals Rev en Temi kunnen handiger zijn omdat men alleen het audiobestand hoeft te uploaden.


Podcast-hoofdstukken maken

Podcast-hoofdstukken zijn een gemak voor luisteraars omdat het hen een manier geeft om snel vooruit te spoelen naar delen van een show die hen interesseren.

Alles wat de gebruikerservaring verbetert, heeft op zijn minst indirecte invloed op SEO.

Overzicht

Een interessante manier om over een podcast na te denken over het nut ervan voor een bedrijf, is dat iedereen graag op een positieve manier op een podcast zou worden vermeld.

Het is dus logisch om de beste podcast over een bepaald onderwerp te maken en het bedrijf een plug te geven aan het begin en/of het einde van de podcast.

Podcasting is een geweldige manier om contact te maken met een publiek en om verbindingen te leggen in een bredere gemeenschap waartoe het onderwerp behoort.

De podcast kan een publiek snel laten groeien door interviews met populaire mensen en beroemdheden op te nemen, die vervolgens mond-tot-mondreclame en links zullen laten groeien.

Focussen op interessant zijn (in plaats van zoekvolume op trefwoorden) kan een goede benadering zijn, omdat iedereen dol is op de ervaring van ontdekking.

Het promoten van de podcast kan zo simpel zijn als het bereiken van inhoudssites zoals online tijdschriften en hen op de hoogte stellen van een podcast of dat er een interessant iemand is geïnterviewd.

Wacht niet tot meerdere concurrenten hun autoriteit als podcasters vestigen.