Gebruikt Google een kwaliteitsscore als onderdeel van zijn algoritme voor organische zoekresultaten? Ontdek of het een directe impact heeft op uw rankings.


Als marketeers houden we van cijfers en statistieken. Ze helpen ons de voortgang bij te houden. Ze vertellen ons waar we zijn en hoe ver we moeten gaan.

SEO blijft een vage taak en een bewegend doelwit. De meeste focus ligt op hoe een individuele pagina scoort voor een specifieke zoekopdracht.

Maar hebben websites een algemene reputatie bij Google?

Zou het niet mooi zijn als Google consistente websites van hoge kwaliteit zou belonen op basis van een score die je kunt verbeteren?

Als je zoekt naar [kwaliteitsscore website], zul je veel discussie vinden over of het bestaat en, zo ja, hoe je je website ervoor kunt optimaliseren.

Maar heeft Google een organische kwaliteitsscore voor websites? En heeft het invloed op je ranking?

Heeft u vragen over andere rangschikkingsfactoren? SEJ beantwoordt ze allemaal in de Google Ranking Factors Guide.

De claim: de kwaliteitsscore van de website is een rankingfactor

Dit onderwerp kan een aantal dingen verwarren die hier spelen.

Wat we weten:


Google Ads maakt gebruik van de kwaliteitsscore. De kwaliteitsscore is een getal tussen één en tien dat Google toekent aan PPC-advertenties, op basis van drie factoren:

1. Verwachte klikfrequentie (CTR): de kans dat er op uw advertentie wordt geklikt wanneer deze wordt weergegeven.

2. Advertentierelevantie: hoe nauw uw advertentie overeenkomt met de intentie achter de zoekopdracht van een gebruiker.

3. Ervaring op de bestemmingspagina: hoe relevant en nuttig uw bestemmingspagina is voor mensen die op uw advertentie klikken.

Omdat ze met dezelfde woorden worden beschreven, is het gemakkelijk om Google Ads-kwaliteit en organische kwaliteitsscores met elkaar te verwarren. Houd er rekening mee dat advertenties en organisch zoeken op afzonderlijke systemen worden uitgevoerd.

Google gebruikt zijn Google Ads Quality Score niet in organische ranking. We hebben het over een ander idee met veel minder informatie die het ondersteunt.

Dus de vraag is:

Gebruikt Google een kwaliteitsscore die een hele website met een cijfer beoordeelt?

We weten dat Google E-A-T (Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness) beschouwt als een essentieel leidend concept voor elke website die inhoud publiceert.
E-A-T is geen rankingfactor, maar een manier om te beschrijven hoe hoogwaardige content eruitziet.

Als Google de kwaliteit van elk stukje inhoud in overweging neemt, houdt het dan rekening met de algehele kwaliteit van een domein?

En zo ja, kunt u dat kwantificeren met een PageRank-achtige score?

Zie het als volgt: ik ga een bericht publiceren. Is de kans groter dat je scoort op een website als Search Engine Journal vs. [Voeg hier een willekeurige blognaam in waar niemand ooit van heeft gehoord]?

Dat is het veelbesproken idee van domeinautoriteit (niet te verwarren met Domain Authority, de Moz-metriek, die in een ander hoofdstuk wordt behandeld) - dat sommige domeinen een inherent SEO-voordeel hebben ten opzichte van andere.

Een organische kwaliteitsscore op websiteniveau zou betekenen dat een individuele pagina hoger of lager kan scoren op basis van hoe de algoritmen het hele domein bekijken, niet alleen die pagina. Een dunne pagina of pagina van lage kwaliteit kan een boost krijgen van een anders hoogwaardige website.

Hebben Search Engine Journal, The New York Times of Wikipedia een automatisch rankingvoordeel in vergelijking met kleinere concurrenten?

Kan het te wijten zijn aan een organische kwaliteitsscore voor de hele site die Google ze heeft toegekend? Of heeft Google andere methoden om te bepalen van welke domeinen gebruikers hun resultaten het liefst zouden ontvangen op basis van hun populariteit bij andere gebruikers?

Het bewijs voor de kwaliteitsscore van een website als rankingfactor

In 2010 diende Google een patent in voor het evalueren van website-eigenschappen door gebruikersfeedback te partitioneren. Binnen de beschrijving is een sectie die specifiek verwijst naar een kwaliteitsscore van een website.

“In sommige implementaties wordt de kwaliteitsscore van de website afgeleid op basis van een combinatie van meerdere distributies van geaggregeerde gebruikersfeedbackgegevens, waarbij elke distributie van geaggregeerde gebruikersfeedbackgegevens wordt verkregen volgens een andere partitieparameter.

Naast de IR-score van het document met het hoogste resultaat van de zoekopdracht, is een andere partitieparameter die relevant is voor de kwaliteit van de website de lengte van de zoekopdracht (bijvoorbeeld het aantal termen in een zoekopdracht). Zoekopdrachten die niet te kort en niet te lang zijn, leveren doorgaans resultaten op die goed aansluiten bij de zoekopdracht (d.w.z. niet te algemeen en niet te specifiek).

Als de klikken op documenten op een website zich concentreren in de partities die zijn gekoppeld aan de hoge IR-bereiken, en in de partities die zijn gekoppeld aan zoekopdrachten met slechts twee of drie woorden, dan is het zeer waarschijnlijk dat de website een hoge kwaliteit."

In wezen zou Google een score kunnen bepalen op basis van gebruikersinteracties met een bepaalde website. Het meten van de gebruikersinteracties zou uiteindelijk kunnen helpen bij het rangschikken.

De impact van inhoud van lage kwaliteit

In 2011 gaf Michael Wyszomierski, een technisch schrijver bij Google, feedback over de toen meest recente algoritmewijziging van Google. Die update was Google Panda, die grotendeels van invloed was op sites met inhoud van lage kwaliteit. Hij zei, gedeeltelijk:

"... het is belangrijk voor webmasters om te weten dat inhoud van lage kwaliteit op een deel van een site van invloed kan zijn op de positie van een site als geheel. Als u denkt dat deze wijziging gevolgen voor u heeft, moet u daarom alle inhoud op uw site evalueren en uw best doen om de algehele kwaliteit van de pagina's op uw domein te verbeteren. Het verwijderen van pagina's van lage kwaliteit of het verplaatsen ervan naar een ander domein kan uw positie voor de inhoud van hogere kwaliteit helpen.'

Suggereert dit dat Google een kwaliteitsscore zou kunnen gebruiken die bestaat uit een verzameling signalen om websites van lage kwaliteit te detecteren? En leidt die score alleen tot een rankingdaling voor content van lage kwaliteit, maar nooit tot een rankingstijging voor content van hoge kwaliteit?"

Velen in SEO, waaronder Jeff Ferguson, hebben betoogd dat Google webpagina's rangschikt, niet websites.

Er is bewijs om deze theorie te ondersteunen. Maar als het waar is, hoe kan inhoud van lage kwaliteit van de kant van een website dan van invloed zijn op het vermogen van de hele site om te rangschikken?

Google-patent voor een sitekwaliteitsscore


In 2012 diende Google een patent in voor een Site Quality Score.

Het octrooi omvat het volgende:

“Deze specificatie beschrijft hoe een systeem een ​​score voor een site kan bepalen, bijvoorbeeld een website of andere verzameling gegevensbronnen, zoals gezien door een zoekmachine, die een maatstaf voor de kwaliteit van de site vertegenwoordigt.

De score wordt bepaald op basis van hoeveelheden die de acties van de gebruiker aangeven om bepaalde sites te zoeken en te prefereren, en de bronnen die op bepaalde sites worden gevonden.

Een sitekwaliteitsscore voor een bepaalde site kan worden bepaald door een verhouding te berekenen van een teller die de interesse van de gebruiker in de site weergeeft, zoals weergegeven in zoekopdrachten van gebruikers die naar de site zijn gericht, en een noemer die de interesse van de gebruiker in de bronnen op de site als antwoorden weergeeft op allerlei soorten vragen.

De sitekwaliteitsscore voor een site kan worden gebruikt als een signaal om bronnen te rangschikken, of om zoekresultaten te rangschikken die bronnen identificeren die op de ene site worden gevonden ten opzichte van bronnen die op een andere site worden gevonden.”

Alleen omdat Google ergens een patent op heeft, levert dat geen duidelijk bewijs op dat Google het patent gebruikt in zoekalgoritmen. Maar het laat zien dat ze geïnteresseerd zijn in het ontwikkelen van een score op basis van gebruikers die zoeken op specifieke sites.


Kwaliteit kwantificeren


Tijdens een Google SEO-spreekuur in 2021 beantwoordde John Mueller een vraag of sitekwaliteit kwantificeerbaar of uitgedrukt kon worden als een statistiek.

"Ik denk niet dat het kwantificeerbaar is in die zin dat we een soort kwaliteitsscore hebben zoals je zou kunnen hebben voor advertenties als het gaat om zoeken op internet.

We hebben veel verschillende algoritmen die proberen de kwaliteit van een website te begrijpen, dus het is niet slechts één cijfer, zoiets.”

Hij ging echter verder met te zeggen dat er in de toekomst mogelijk een kwaliteitsstatistiek in Search Console verschijnt.

“Van tijd tot tijd praat ik met het zoekkwaliteitsteam om te zien of er een kwaliteitsstatistiek is die we kunnen laten zien, bijvoorbeeld in Search Console.

Maar het is super lastig omdat we een aparte kwaliteitsstatistiek kunnen maken om weer te geven in Search Console, maar dat is niet de kwaliteitsstatistiek die we daadwerkelijk gebruiken voor zoeken, dus het is … bijna misleidend.

En als we precies de kwaliteitsmaatstaf zouden laten zien die we gebruiken, dan maakt dat aan de ene kant de zaken een beetje open voor misbruik, en aan de andere kant maakt het het voor de teams intern een stuk moeilijker om te werken aan verbetering deze maatstaf.
Dus dat is een beetje de lastige balans daar.

Ik weet het niet... op een gegeven moment hebben we misschien nog steeds een zekere mate van kwaliteit in Search Console."

Google-kwaliteitsscore als rankingfactor: ons oordeel



Hoewel Google heeft gesuggereerd dat er in de toekomst van Search Console een statistiek kan komen om de kwaliteit van de site te meten, is er tot op heden geen bevestiging van een organische websitekwaliteitsscore.

Het Site Quality Score-patent, ingediend in 2012, zou het bewijs kunnen leveren dat Google een kwaliteitsscore zou kunnen implementeren als toekomstige rankingfactor.

De opmerking van Wyszomierski is een intrigerende hint dat iets van deze aard een rol zou kunnen spelen in de algoritmen van Google.

Als websites kunnen worden geschaad door inhoud van lage kwaliteit, lijkt het redelijk om aan te nemen dat ze zouden worden geholpen door inhoud van hoge kwaliteit.

Mueller heeft het idee van een meetbare score echter verworpen, althans voorlopig.

We hebben uitgesloten dat Google de Google Ads Quality Score gebruikt voor ranking. Maar de principes erachter – intentie, relevantie en bruikbaarheid – kunnen eenvoudig worden toegepast op optimalisatie voor organisch zoeken.

Zonder directe bevestiging kunnen we de kwaliteitsscore van de website geen duidelijke Google-rankingsfactor noemen.

Maar in de toekomst zou het mogelijk kunnen zijn.